Energetická krize na Horce

V sobotu 20.1.2018 jsme se s XYL vydali na malou PMR vycházku na Horku u Miřetic. Po cestě jsme měli v plánu rychle navštívit studánku a kapličku Nejsvětější Trojice v přilehlém lese, ale věci se poněkud zkomplikovaly. Mohla za to nejen energetická krize.

Startujeme

Venku popadával sníh, ale ve městě to vcelku nemělo moc efekt. Rozhodli jsme se tedy vyrazit do kopečků. Sbalil jsem nějaké vysílačky, mobil a hurá k sutu. Nejprve se při otevírání auta rozhodla Sencorka SMR 600, že s námi nepojede. Seskočila čiperně z popruhu batůžku a vrhla se střemhlav pod vedle stojící auto. Když jsem ji odtamtud vylovil, vypadala o dva roky starší, než když jsme vycházeli z domu. No i to se stává. Hurá na kopec, na kráse nezáleží, hlavně když to neodnesla anténa nebo displej. Baterky ukazují plně nabito. Zřejmě jsem je nenabíjel v té rozbité automatické nabíječce. Minulý týden jsem tu nabíječku vyhodil, protože se ukázalo, že sice tvrdila „nabíjím“, ale kecala. Nenabíjela.

Miřetice a energetická krize

Parkujeme u Miřetic. Tady je všude na rozdíl od Vlašimi asi 5 cm sněhu. Příjezdová cesta je neupravená. Snad odtud i odjedeme. Kráčíme k lesu. Sencorka opět na popruhu batůžku. Zachrchlá. Chci ji sundat. Jako na začátku sama seskočila, když jsem to od ní nechtěl, tak stejně dobře se teď drží, když chci vysílat.  Ne a nejde sundat. Nakonec se povedlo, ale na pásmu je zase ticho. Se vstupem do lesa se ozve zapípání a Sencorka zhasíná. Je jí zima nebo co? Nic, dávám ji do batohu, aby nebyla přímo na mraze (venku je -1), vyndavám skenovací pidistraničku Baofeng T1 a jdeme hledat studánku. Bao má baterky v kondici. Občas zachrchlá, ale nevěnuji tomu pozornost. Sencorku chci vyndat až na kopci. Snad se jí zatím vzpamatují baterky.

Bloudíme lesem. Opouštíme chybnou lesní cestu, motáme se terénem, kde jsem dva roky nebyl a po nějaké době studánku a kapličku nacházíme.

Po natočení videa se drápeme ke kraji lesa. Na Messengeru se ozývá Andrej Vysoké. Ještě mu posílám videoodpověď. Pak displej mobilu ztmavne a mobil se dožasduje přechodu do nouzového režimu. Nedovolím mu to. Mám totiž v kapse powerbanku. Ne sice s velkou kapacitou, ale na tohle by měla stačit. V týdnu jsem jinabíjel. Připojuji na ni telefon a pokračujeme ven z lesa.

Na kraji lesa už vidíme na vrchol Horka. Kontroluji dobíjení mobilu. K mému překvapení už skončilo. Powerbanka to v mrazu zabalila. No, má na to nárok, už jsou jí dva roky. Mobil trochu pookřál, snad vydrží. Už budeme na vršku.

Pod Horkou

Vrchol – energetická krize vrcholí

Na kopci fouká, teplota je pod nulou. Vyndavám z batohu Sencor SMR 600. Dávám výzvu. Ozve se lupnutí. To definitivně došla baterka. Ten okamžik je zaznamenán na video.

Sencorka putuje zpátky do batohu. Vyndavám Alinco DJ-FX446.  Signalizuje plné nabití. Pokouším se dělat záznam na mobil. Ten rychle ztrácí energii. Komunikujeme s Mikešem Jihlava, který dělá živé vysílání do FB skupiny PMR v Čechách.

Pes
Pes portejblový (Mikešův)

Je zima. Baterie slábnou. Už i Alinco ztrácí dvě ze tří čárek. Ale komunikace na 42km zatím běží R4-R5. Pomalu se chystáme dolů. Jak se blížíme k civilizaci, začíná se Alinco zahlcovat nějakým signálem. Z posledních sil se pokouším nastartovat živé vysílání na FB, a tak jednu minutu máme ve FB skupine PMR v Čechách dva přímé TV přenosy z portejblů současně. To tu ještě nebylo.

Po minutě mobil klekne.

Ještě dělám na Alincu spojení se Sarumanem Brno /p Liščí hora JO70UQ na 126,3 km.

Pak přichází velký závěr. Suneme se z vrcholu ke vsi. Přicházíme na ledovou plotnu, ale nevíme o tom. Je na ní 5 cm sněhu. Nejdřív jde k zemi moje XYL a hned poté já. Ona padá na bok a loket, já na koleno a pak jdu tlamou do sněhu a na led. Alinco letí do závěje a mění se ve sněhovou kouli. Sarumana jsem pobral a pak jsem se „uzemnil“. Snad to bylo platné spojení. Já od něj mám vše potřebné. Mikeš se nám ještě snaží dělat relátko, ale už mu jen oznámím, co se stalo a vypínám vysílačku, abych ji nezničil.

Belháme se směrem k Miřeticům. Byla to pěkná PMR vycházka. Těšíme se na další. Bez energetické krize a pádů na ledu.

Na slyš na pásmu PMR se těší

Tomáš Vlašim

Tomáš Vlašim /p Horka 547m

598 total views,  1 views today

Už několik let si svobodně užívám pobytu v přírodě i ve městě a jsem ve spojení se známými i neznámými lidmi díky vysílačkám PMR. Zvu vás na cestu do světa svobodné komunikace a rád budu vaším průvodcem. Můj příběh si přečtěte zde.

Subscribe
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Saruman Brno
6 let před

Díky Tomáši, tak už chápu, proč jsem se na Tebe pak už nedovolal… Původně jsem Tě v deníku neměl, ale nakonec jsem Tě tam napsal, přihlédnu k energetické krizi… Nakonec se divím, že mi vysílačky vydržely, protože tam byl fakt echt mráz, nejvíc na Sněžce… Bylo na nich znát, že jim je zima, displaye reagovaly pomalu… Až na tu ztracenou trubku hodnotím výpravu velice kladně. Dík za spojení i snahu čelit energetické krizi a navázat spojení. Já myslím, že platí… Já to stejně nikam neposílám, kromě úložiště deníků na Jerryho webu,… Díky a naslyš zas příště! 73!

Tomáš Vlašim
Reply to  Saruman Brno

Už jsem taky ztratil trubku i duhovku. Pro tu trubku jsem se vracel asi 3 kilometry a koukal pod nohy cestou tam i zpět, ale nenašel. Naposledy jsem vytrousil trubku nedaleko Vlašimi. To jsem měl ale kliku a na druhý průchod jsem ji našel. Co se týká mrazu a displejů, největší problém jsem měl na outdoorové Motorole T80 Extreme, kde v mrazu začal displej nabírat duhové barvy a některé mu zůstaly i po portejblu. Ale časem to zase zmizelo. Jsem rád, že jsme se v sobotu slyšeli a budu se těšit zase někdy naslyš. 73!

Would love your thoughts, please comment.x